wtorek, 1 grudnia 2020

Zestawienia blachy i odbitki

Mam zapytania o zestawienia blachy czyli matrycy z odbitką graficzną na papierze.

Zamieszczam kilka przykładów: 

Tańczący Bal czyli taniec postaci w renesansowych kostiumach. Sylwetowe postacie. 

Tańczący branle czyli taniec w kole, trzymających się za ręce postaci.

oraz Noc w Krakowie, to para tańcząca w strojach z epoki renesansu w scenicznym oświetleniu.

Tańczący, mocny znak graficzny pary tańczącej, miał być taki nie oczywisty. 

Matryca to "mama" wszystkich odbitek, dlatego przetwarzanie takiej matrycy, nanoszenie kolorów i odbijanie na papierze, to dalej proces twórczy.

Matryca to metalowa blacha ze stopu cyny i tytanu, o grubości 1-1,5mm. Została wypolerowana na lusterko za pomocą szlifierki kątowej, filcu i smaru. Brzegi blachy są ukośnie fazowane, aby nie kaleczyły papieru przy docisku prasy walcowej. Dalej to techniki trawione (mokre) w środkach chemicznych - roztworze kwasu azotowego z wodą. (10-15 części wody do 1 części kwasu azotowego 65% - słaby roztwór - uzyskamy szarości, do trawienia akwatinty), (5 części wody na 1 część kwasu - mocny, to linii, czyli akwaforty). Należy zabezpieczyć tył blachy w trakcie trawienia. Ważny jest też czas umieszczenia matrycy w kwasie z wodą. Po trawieniu matryca jest płukana w samej wodzie. Potem odtłuszczana za pomocą denaturatu. Do tego celu może nawet posłużyć przekrojony na pół ziemniak. Do trawienia blachy miedzianej potrzebny jest mocniejszy kwas. Dlatego raczej nie będę korzystać z takich blachy. Świerzy roztwór trawi gwałtownie w głąb, a kiedy temperatura się podnosi trawi wszerz. W trakcie trawienia na powierzchni blachy tworzą się pęcherzyki powietrza, które od czasu do czasu trzeba ścierać, ponieważ zakłócają proces równomiernego trawienia. Roztwory kwasu nie są trwałe, szybko się wyjaławiają. Najlepiej trawią w temperaturze 18-20 stopni C. Musi być dobra wentylacja w pomieszczeniu, a w domu tego robić nie będę... Uczelnia i pomieszczenie zwane kwaszarnią rządzi się swoimi prawami. Cieszę się, że w odpowiednim czasie wykonałam wiele matryc, które teraz mogę spokojnie odbijać w zaciszu swojej pracowni. Do kwasów przygotuję się na wiosnę ;p aby zrobić nowe matryce na powietrzu, poza domem. 

Techniki trawione ujawniają w realizacji niezwykłe bogactwo i różnorodność środków wyrazu. Bardzo często i chętnie wykorzystywane we współczesnej grafice artystycznej. W praktyce te techniki stosuje się samodzielnie, ale też w kombinacji z innymi. Dzisiaj rygoryzm techniczny ustępuje indywidualnym eksperymentom artystów. Do technik trawionych należy akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, relief (ślepy druk). 

Nakład z cynkowych matryc nie przekracza 30-50 odbitek. Powyżej tej liczby matryca ulega zniekształceniu. Blacha cynkowa jest dość łatwa w obróbce, można ją ciąć, piłować, skrobać, gładzić...






W zamieszczonym tekście korzystałam z podręcznika "Grafika artystyczna. Podręcznik warsztatowy" Poznań 2007 r.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz